Dag 17

Tankevurpor. Så enkla att göra och ändå så tillkrånglat. Ett av mina mål under den här kursen, var att ta mig runt spåret under 20 minuter. Utan att veta utgångsläget. Hur lång tid det egentligen tar. Tyckte bara att det verkade rimligt. Först idag, två veckor senare, har jag klockat mig själv. Med sällskap och stavar tog det 26 minuter. Jag borde ha tagit tid redan från början för att ha något att jämföra med.

Ja ja. Det är lätt att vara efterklok. Och en påminnelse. Till nästa gång jag ska sätta mål och göra en plan. Tittar man på en karta för att se var man befinner sig, finner utgångsläget… fattar beslut om åt vilket håll man ska… för att klura ut vilka resalternativ mellan A⇒B som finns och som passar bäst…. är det väsentligt att initialt vara på rätt sida i kartboken. Tankevurpa.

Det borde inte vara några problem att kapa 6 minuter. Teoretiskt. Om jag går själv. Utan att ha någon och babbla med. I eget tempo. För idag hade jag kunnat öka på hastigheten. Klapp 1 på axeln.

Träningen efter hemkomst gick bra och det var nästan tortyr att ha plankan efter alla situps och rygglyft. Ändå klarade jag av dubbla tiden på plankan jämfört med första dagen. Det tar sig! Klapp 2 på axeln.

De andra övningarna för dagen upplever jag som väldigt motsägelsefulla. Att å ena sidan tänka på stressfaktorer och å andra sidan hitta en attityd i kroppen som utstrålar att jag äger. Det känns som om kost-. och peppuppgifterna är osynkade. Spontant hör stresshanteringen i kostavsnittet bättre ihop med ”Bygg tankebanor som gynnar dig” från dag 14. Det kanske bara är jag som tycker att det känns onaturligt att göra segergester och läsa om stress och viktuppgång samtidigt. För första gången känns Energikicken som tre parallella kurser istället för en.

Bortsett från det, kan jag konstatera att det där med att använda kroppen för att byta känsla är exakt det som Cesar Millan (the dogwhisper) har blivit framgångsrik på. Han pratar state of mind och petar till hunden för att bryta en dominant tanke. Han lär också hundägare att bli en leader of the pack genom att utstråla energi. Det är kanske en knasig jämförelse men det precis så. Jag kan bryta en negativ tanke genom fysisk aktivitet. Vem kan storböla och dansa samtidigt? Typ.

Med tanke på gårdagens inlägg om TFSA tycker jag inte att stresshantering är ett ”riktigt problem” för mig och tänker inte lägga någon energi på uppgiften. Därmed inte sagt att jag inte är vaksam på signaler och stressrelaterade symptom.

Avslutningsvis vill jag uppmärksamma dig som läser detta. Du är en av de 28 personer som dagligen(!) följer min resa till ett hälsosammare liv. WOW! Jag blir både förvånad och glad. Tack!

Crea Diem! / Susanne

Annonser
Det här inlägget postades i Motivation, Träningspass och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s