Kontrollera kontrollerna och kontrollanterna

Har det inte blivit skruvat egentligen? I vår iver på att effektivisera? Jag minns en story jag hörde för många år sedan.  Som handlar om hur USA tappade marknadsandelar till Japans fördel.

Fram till första halvan av 1900-talet var den amerikanska drömmen något som fick många att lätta ankar och flytta dit. En dryg miljon svenskar packade sin koffert och drog iväg. Det amerikanska idealet var i princip allenarådande under lång period. På gott och ont. Många flyttar dit fortfarande. Men inte av samma anledning. Inte från Europa i alla fall.

Ja just ja. Storyn. Japan var det. Den lilla ön i öster som inte alls hörde till världsekonomin och knappt räknades till ett I-land. Hur Japanerna plötsligt blev en maktfaktor i världsekonomin. På olika sätt. Som resultat av att USA i stort sett inte har några människor kvar i produktion. Som gör. Med betoning på GÖR. Storyn avslutades med att i Japan går det en advokat på tio arbetare och i USA går det en arbetare på tio advokater. Och att Japan vinner i längden på att göra. Istället för att stämma skiten ur varandra i domstol. Och skapa en rädsla för att göra fel. Alltså blir det billigare att inte göra något alls. Eller kvasigöra. Faxa blanketter färdigstämplade och klara.

Kan det finnas en koppling till att USA idag har svårt att göra rätt för sig i dagsläget? Och hotar till och från med att ställa in betalningarna? En vild gissning.

På något vis känns det som om Sverige är på väg dit också med att att ”ogöra” saker. Jag väljer att jämföra med skolvärlden. För det berör alla. Alla har ett förhållande till skolan. Både igår, idag och imorgon.

Först helikopterperspektiv. Titta på hur svenska skolan bedöms internationellt. Från en historisk egenutsedd förstaplacering world wide hamnar Sverige i senaste PISA-undersökningen (Programme for International Student Assessment) under genomsnittet. Plötsligt. Skolministern slår sig för pannan! Hur blev det så här? Jag tror det beror på att ingen kontrollerar kontrollerna och kontrollanterna. Ta bort alla undersökningar, enkäter och annat tjafs från lärarkåren och låt dem göra. Undervisa. Hur mycket tid skulle inte kunna frigöras till att göra? Det som de är anställda till att göra. Lära ut.

Jag minns när äldsta dottern gick i mellanstadiet. De hade studiedag en gång i månaden. När jag gick i skolan hade vi studiedag för att lärarna skulle kompetensutvecklas. Max en gång per termin. Därför sa jag då till berörd klassföreståndare att de hade en klok skolledare  som gav den här möjligheten till alla anställda på den här skolan.  Att kompetensutvecklas. Pytts och fnys. Det var svaret jag fick. Det handlade inte alls om kompetensutveckling. Utan om att kopiera, arkivera och komma ifatt eftersom de inte hann med annars. Hur gick det här till? Vore det inte enklare att låta ren administrativ personal fixa det och bara låta lärarna göra? Undervisa. Lära ut.

Tänk om Skolverket kunde avsätta sina utredningar på hur de ska kontrollera kvaliteten i skolan och lägga resurserna i undervisningen istället. Nu känns det som de lägger mycket pengar på att utreda huruvida eleverna ska kontrolleras i skalan 1-5, IG-MVG eller A-F. Strunt samma i VAD som lärs ut. Huvudsaken är att det går att kontrollera och mäta. Alltså blir följdfrågan. Vem kontrollerar kontrollanten på att rätt kontroller görs? Vem ser över Skolverkets kontroller att de mäter rätt saker? Som de är anställda till att göra. Att kvalitetssäkra svenska skolor. Att det är lika i hela riket.

Såg en artikel i ämnet som gjorde att jag mindes storyn. En artikel om Kristina Mattsson och hennes bok Välfärdsfabriken. Jag håller med henne om att det är hysteriskt att yrkeskårer måste ”ogöra”. Att administrera istället för att göra.

Parallellt drar jag mig till minnes om ramaskriet inom poliskåren. Vid implementeringen av systemet Pust. Och då har eländet kostat skattebetalarna 200 miljoner kronor. Hur många närpoliser får man för 200.000.000 kronor? Eller brottsutredare? Som gör.

Jag vet med mig själv att jag gillar statistik. Att utvärdera och följa upp. Se trenden. Men när jag tillåts göra det för min egen skull. På mitt sätt. Jag gillar inte statistik när någon annan ska utvärdera mig och följa upp. För likväl som statistik kan visa en sanning visar den även en osanning. Om någon annan mäter mig – har jag ingen aning om vilken sida av myntet de ser. Eller hur det tolkas. Oavsett om jag kontrolleras av mig själv eller av någon annan får det ju vara måtta på det. Sunt förnuft tror jag det heter. Kontrollerna kan bli 100 % korrekta och 100 % oanvändbara. Det är inte förnuftigt att behöva klicka 35 gånger för att fylla i närvarostatistik.

Mäts du i din vardag? På vilket sätt? Av vem då och varför? En kritisk granskning av vad vi mäter och varför skulle förhoppningsvis frigöra resurser till att göra.

Crea Diem!

Susanne

Annonser
Det här inlägget postades i Blogg, Ergo Sum och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kontrollera kontrollerna och kontrollanterna

  1. Som vanligt väl genomtänkt och analyserat. Du borde skriva mer vännen, för du gör det så fantastiskt bra.

    Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s