Utmaning på sociala medier

På sista tiden har det florerat en massa videoklipp med olika typer av utmaningar på framförallt Facebook. Den mest kontroversiella handlar om att offentligt visa att man har stake nog att svepa alkohol framför kameran – och skicka utmaningen vidare några av sina vänner. Självständiga människor som inte köper den uppmaningen har istället gjort egna varianter på detta. De sveper andra drycker som mjölk eller juice istället.

Några människor tänker ett snäpp till, och utmanar vännerna att donera till välgörenhetsorganisationer, eller som Josefine Mårtensson uppmanar sina vänner att göra. Registrera sig som organdonator.

Jag vet inte riktigt varför det blivit en sån snackis om dessa videoutmaningar. Alkoholvarianten specifikt. Eller jo, på sätt och vis förstår jag det. Ändå tycker jag att diskussionen har hamnat  snett, och massmedia hakar på nyhetsvärdet av den livsfarliga leken och rapporterar dödsfall i England. Det är väl ingen nyhet att folk dör på grund av alkohol. Tänker alkoholrelaterade sjukdomar, våld, dumhet eller ren förgiftning.

Om man nu höjer röster för att bannlysa alkoholutmaningarna… på svenskt manér starta en ”anti-grupp” på Facebook… borde man väl passa på och ta ett helhetsgrepp på fenomenet? Diskutera jämförbara saker som delas på sociala medier, varför och konsekvenser av det?

BildBörjar med ett anspråkslöst exempel. Som det här med semesterfötter i solen. Det är ju en indirekt uppmaning till tittarna att fota sina egna fötter för att visa hur trevligt man har det på semestern. Att man har råd att åka på semester. Och lata sig i solen. Men hur nyttigt är det att ligga i solen? UV-strålar. Skadligt, skadligt. Det finns folk som blir sjuka och till och med dör av solrelaterade skador. Malignt melanom. Kommentar överflödig.

Bild

För att inte tala om alla matbilder. Eller foton på exklusiva efterrätter och välplacerade vinglas på bästa feng shuivis. Gärna med levande ljus i bakgrunden. För att skryta lite. Hur pyssligt livet är. För att visa hur mycket tid man har och kan laga måltider från grunden. Eller för att visa hur mycket pengar man har och låta bli att laga mat. Och gå på restaurang istället. Det är också en utmaning att lägga upp egna foton. För att bevisa att man är inte sämre själv. För att bevisa att man är med i klubben. Utan att ta hänsyn till alla som har ätstörningar. Eller de som insjuknar och dör av livsstilsrelaterade sjukdomar.

Nu ligger fokus på delningen av video och foton. Varför? Det är väl upp till var och en att dela det man vill dela med sig av eller? Att tillfredsställa behovet av att tillhöra. Att få känna sig duktig med sin kalops mitt i objektivet. Stoltheten över sin shabby-chic-stylade hem. Gärna med ett glas Amarone i förgrunden.

Det jag saknar är diskussionen om hetsen? Om grupptrycket? Debatten finns inte. Varför inte? Man kan ju undra. Jag gör det.

Jag ifrågasätter videoutmaningarna – oavsett. Svep hit eller svep dit. Donera pengar eller organ… Helt och hållet ur ett grupptrycksperspektiv. Hetsa andra till att göra sånt de egentligen inte vill. De som inte törs säga emot. Inte vågar vägra. I alla möjliga perspektiv tycker vi illa om hets. Sånt som religiösa sekter håller på med. Eller som Hitler gjorde. Och hela skalan däremellan. Alkoholuppmaningen i min värld är inget annat än ett kedjebrev. I moderna tappning. Och tappa ansiktet vill ingen av oss göra. Utan då sveper och donerar vi hejdlöst.

Jag tycker att det är bra att de alternativa varianterna till alkoholutmaningen kommer som en motreaktion. Men i grund och botten är det samma metod. Du vill inte fega ur i offentlighetens ljus. Du är ju namngiven. Och vem har hjärta till att säga nej till en organdonation? Bokstavligt talat.

Antagligen har jag inte tänkt tanken ut i det här. Det är sällan jag tänker färdigt. Jag hinner inte. För även jag har fullt sjå med att bli bekräftad och känna tillhörighet. Vi är märkliga vi människor.

Crea Diem

Susanne

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt, Ergo Sum, Vansinne och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s