Lära för livet?

Följer dokumentären/såpan 9 A från Johannesskolan i Malmö som produceras av SVT. Mest för att mina barn går i skolan, och jag vill skapa mig en uppfattning som visserligen vinklas ur ett TV perspektiv – men ändå. Var får man den insynen annars? Är man med på lektionstid är det inte riktigt samma sak…

Kritik har framförts från moderat håll mot serien över att TV valt en ”ganska” bra klass. Men spelar det någon roll? Om nu lärare, elever, föräldrar och skolledning vill prova på ett nytt sätt för att få nya resultat applådera dem istället! Hellre det än att lunka på i gamla spår, som uppenbart inte funkar tillfredsställande. Definitionen av en idiot är någon som gör samma sak intensivare i förhoppning om ett annorlunda resultat.

Enligt skolverkets sammanställning av åk 9 som fick slutbetyg i juni 2007 klarade 47 % av målen i nämnda skola. 47 %! Heder åt rektorn som tar krafttag.

Från sammanställningen framgår också att riksgenomsnittet för 125 620 elever som gick ut nian förra året, oavsett huvudman, har 76 % klarat målen. 9 % har inte godkänt i ett ämne, 14 % har inte godkänt i 2 ämnen och 1 % saknar betyg i samtliga ämnen. Skrämmande.

Det innebär att 24 % inte har klarat målen som skolverket satt upp.

I sinom tid kommer dessa 24 % att hamna i yrkeslivet. Och medverka till att bland annat skapa BNP för Sverige. Hur kommer det att gå? För dessa individer personligen, för arbetsgivare, för samhället i övrigt? Saknas kompetens i Sverige blir det fler företag som flyttar utomlands.

Jag säger igen: Släng alla rapporter på utbildningsdepartementet och på skolverket som utreder huruvida vi ska ha betyg eller inte. När väl eleverna kommer ut i arbetslivet och ska diskutera individuell lönesättning kommer de definitivt att ”betygssättas”. Varför inte skola in dem i verkligheten från början. Sätt betyg 1-10 så behöver inte bokstavskombinationerna räknas om. Det är onödigt arbete.

Man behöver inte utreda eller heta Einstein för att se sambandet mellan den svenska skolans ras i internationella jämförelser med införandet av nya betygssystem i början av 70-talet.

Anställ fler lärare för utredningspengarna som är modiga nog att visa hur det går till innanför klassrummets väggar. För som Stavros Louca (extrainsatt mattelärare i projektet 9A) sa i första programmet: Varför är vi här när ni säger att eleverna är jätteduktiga och arbetsvilliga? Lärare måste våga visa att de inte har total kontroll och be om hjälp för elevernas skull.

Det här inlägget blev längre än vad jag tänkt, men jag blir så upprörd av insnöade och prestigefulla tjänstemän (som avlönas av skattemedel, vilket då även inkluderar skolpersonal) som laborerar med våra barn, och de som på fullt allvar har mage att kritisera nya grepp…

Crea Diem! / Susanne

Annonser
Det här inlägget postades i Barn och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lära för livet?

  1. annapanna51 skriver:

    Jag följer också 9A och tycker att det är intressant, det är bra att det blir fokus på skolan. Jag tror att vi i Sverige behöver fundera på vår syn på utbildning och kunskap en smula. Det värderas inte speciellt högt, varken i pengar eller status.

    Det är egentligen inte särskilt intressant huruvida eleverna i klass 9A är stökiga eller arbetsvilliga, det intressanta är varför de inte har fått med sig de kunskaper som de har rätt till. Jag tycker också att vi bör ta en diskussion med våra ungdomar om att ubildning och studier tar tid, det räcker många gånger inte med lektionsarbete för att befästa kunskaper, man måste traggla en del därhemma. Åtminstone multiplikationstabellen och tyska verbböjningar.

    Tyvärr har inte ungdomarna tid med detta, de är stressade, de ska träna, träffa kompisar mm mm. De har inte tid, det finns så ofantligt mycket som är roligare och mer attraktivt än skolan. Då ska skolan bli roligare! sägs det, men ska allt vara roligt? Vad skapar vi för människor och samhälle då? Hur kul är det att jobba inom åldringsvården om man ser det så?

    Det finns många bra lärare i vårt land, men tyvärr är nog många lite uppgivna, det är därför de säger att eleverna är duktiga och arbetsvilliga. Kan clownnäsor och guitar heroe vara något som kan locka ungdomarna?

    Jag bubblar på, är själv lärare och älskar mitt jobb men jag är nog inte rolig alla dagar, jag vill liksom att de inser att ”fame costs, and right here you start paying it, with swett” (eller hur det nu var dansfröken i Fame sa), de kan inte få allt gratis men samtidigt är allt de lär sig en källa till glädje och rikedom. (Högtravande?)

    Gilla

  2. susannejohansson skriver:

    Halloj Annapanna! Jag tycker att det är bra att TV gör en serie av det – för då underhålls diskussionen längre – jämfört med om det varit ett enda avsnitt…

    Jag är övertygad om ifall ungdomarna greppade ”Lydia Grant”(dansläraren i Fame om jag inte missminner mig)och hennes resonemang kring utbildning så skulle de prioritera sin framtid bättre.

    Alla har 24 timmar per dygn. Det enda som är rättvist fördelat. Hur man använder dessa klokast för sin framtid är var och ens ansvar. Ungdomarna behöver förstå det.

    Hörde av en gymnasielärare nyss att 3:orna skolkar för att jobba extra på McDonald’s för att finansiera de senaste prylarna. Då undrar jag hur det är ställt med både föräldrar, ungdomar och skolan.

    Stå på dig! Pränta in Lydia Grant i skallen på ungdomarna och du har gett dem verktyg, värderingar och förhoppningsvis lite j*ar anamma – för det fanns då inte när jag gick i skolan.

    Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s